Annyi más mellett a sportevezés Magyarországon való
meghonosítása is gróf Széchenyi István nevéhez fűződik. Az új sportággal
1823-as angliai útja során ismerekedett meg.
Hazatérve nyomban hajót
hozatott magának Londonból, amellyel 1827. május 16-án 3 óra 52 perc
alatt evezett le Bécsből Pozsonyba két angol barátja, John Barneby és
Thomas Hallifax társaságában. Dr. Cserháti László szerint ez a
teljesítmény jelentette az evezős sport időszámításának kezdetét
Magyarországon. Széchenyi később nagyobb túrákra is vállalkozott,
1830-ban például evezős hajóval járta végig a Dunát Pest-Budától a
Fekete-tengerig, felmérve a folyó szabályozásának lehetőségeit. 1834-ben
alapított egy magáncsónakdát, ebből jött létre 1841. április 6-án
Magyarország első evezős klubja Hajós Egylet néven.
Tulajdonképpen még csak egy exkluzív, úri
magánegyesületről volt szó, tagjai kizárólag arisztokraták lehettek,
akik képesek voltak megfizetni az évi 40 forint tagsági díjat. 1843.
március 19-én rendezte meg az egylet az első hazai regattát, melyet a
négy magyar munkás által hajtott és Adam Clark által kormányzott Béla
nevű hajó nyert meg. A következő évben a tagok pártolásának hiányában a
klub feloszlott. Hosszú szünet után az 1861-ben megalakuló Buda-Pesti
Hajós Egylet lépett az örökébe, amely – az akkori politikai viszonyokhoz
mérten meglehetősen demonstratívan – mélyen elkötelezte magát a nemrég
elhunyt Széchenyi István emléke mellett. Az egylet alapszabálya
kimondta, hogy egy hajó mindenkor a gróf nevét kell, hogy viselje.
Forrás: http://www.pozsonyikifli.sk/hu/Friss-kifli/Danubius-Fluvius/Volt-egyszer-egy-Pozsonyi-Hajos-Egylet-1862-1940-.html
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése