2015. október 5., hétfő

A sportevezés kezdetei Magyarországon

Annyi más mellett a sportevezés Magyarországon való meghonosítása is gróf Széchenyi István nevéhez fűződik. Az új sportággal 1823-as angliai útja során ismerekedett meg. 

                          485

Hazatérve nyomban hajót hozatott magának Londonból, amellyel 1827. május 16-án 3 óra 52 perc alatt evezett le Bécsből Pozsonyba két angol barátja, John Barneby és Thomas Hallifax társaságában. Dr. Cserháti László szerint ez a teljesítmény jelentette az evezős sport időszámításának kezdetét Magyarországon. Széchenyi később nagyobb túrákra is vállalkozott, 1830-ban például evezős hajóval járta végig a Dunát Pest-Budától a Fekete-tengerig, felmérve a folyó szabályozásának lehetőségeit. 1834-ben alapított egy magáncsónakdát, ebből jött létre 1841. április 6-án Magyarország első evezős klubja Hajós Egylet néven. 

640px-schoefft_j%C3%B3zsef_sz%C3%A9chenyi 

Tulajdonképpen még csak egy exkluzív, úri magánegyesületről volt szó, tagjai kizárólag arisztokraták lehettek, akik képesek voltak megfizetni az évi 40 forint tagsági díjat. 1843. március 19-én rendezte meg az egylet az első hazai regattát, melyet a négy magyar munkás által hajtott és Adam Clark által kormányzott Béla nevű hajó nyert meg. A következő évben a tagok pártolásának hiányában a klub feloszlott. Hosszú szünet után az 1861-ben megalakuló Buda-Pesti Hajós Egylet lépett az örökébe, amely – az akkori politikai viszonyokhoz mérten meglehetősen demonstratívan – mélyen elkötelezte magát a nemrég elhunyt Széchenyi István emléke mellett. Az egylet alapszabálya kimondta, hogy egy hajó mindenkor a gróf nevét kell, hogy viselje.

Forrás: http://www.pozsonyikifli.sk/hu/Friss-kifli/Danubius-Fluvius/Volt-egyszer-egy-Pozsonyi-Hajos-Egylet-1862-1940-.html

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése