„A kajik szép, hosszú, elegáns, használata élvezetes az egyéb kiállhatatlan és unalmas vízi járművekkel szemben.”
„A lelket és a testet fiatal korba alkalmassá kell tenni a haza
iránti szolgálattételre, mert e nélkül az ország szempontjából semmit
sem ér a nevelés”
(Széchenyi: Napló)
Széchenyi a lovaglás mellett az evezés és a hajózás felé fordult. Már
koraifjúsága alatt megtanult úszni és evezni a Fertő-tavon. Katonai
pályafutását 17 évesen kezdte, Bécsben tiszti iskolát végzett, majd
1809. április 11-én a Napóleon elleni vesztes győri csatában szolgált.
Ez sajnos a felkelő sereg vereségével végződött, de Széchenyi személyes
bátorságának kitűnő bizonyságát adta. A Dunán csónakon végigevezett,
majd az ellenséges francia csapatok kikerülésével felkereste Johann Gabriel von Chasteler altábornagyot, értesítette őt Meskó
tábornok hadteste hollétéről, ami által lehetővé tette a két egymástól
elszakított hadtest egyesülését, július 19-én. Innen bravúros módon
lovon, majd evezve jutott el Komáromba a Nádorhoz.
Széchenyinek
régi vágya volt, hogy megnyissa a Dunát a kereskedésnek, egészen a
Fekete-tengerig. 1830. június 24-én indult kíséretével saját hajóján
szemleútra, hogy a Duna folyását tanulmányozza, és a szabályozás
nehézségeiről saját tapasztalatai útján győződjék meg. Az útnak, amely
Pesttől Konstantinápolyig tartott, nevezetesebb pontjai Orsova, Galac,
Konstantinápoly, hazatérőben Pozsarevác (ahol Miloš Obrenović
fejedelemnél időzött), Szendrő, és Belgrád voltak.
1818-ban
Széchenyi amikor Törökországban járt, ott több evezős csónakot,
„kajik”-okat látott. Megfigyelései alapján leírta az evezős és vitorlás
eszközöket. Naplójában így ír: „A kajik szép, hosszú, elegáns, használata élvezetes az egyéb kiállhatatlan és unalmas vízi járművekkel szemben.”
forrás: Széchenyi fórum
Nincsenek megjegyzések:
Megjegyzés küldése